De betekenis van efficiëntie is: “De doelmatigheid in het bereiken van een doel met gebruik van zo weinig mogelijk middelen”. Een proces is doelmatig als het ten opzichte van een norm weinig middelen gebruikt. Het voorkomen van verspilling is vaak een goede manier om de doelmatigheid te vergroten.

Er zijn een paar zaken die direct invloed hebben op de efficiency. Roseboom Consultancy geeft u hieronder een paar starters.
Simplificeer
“Keep it simple”. Kijk kritisch naar het doorlopen van het bedrijfsproces. Bijvoorbeeld een duidelijke menu voor een onderhoudsbeurt op een werkorder, sleutels van een auto op de afgesproken plek in de kluis of een in 1 keer een duidelijke prijsopgave te maken. Tijd is geld en dus moet je hier kritisch op zijn.
Standaardiseer
“Doe het steeds op dezelfde manier”. Door een handeling eenmaal uit te schrijven en vervolgens altijd op die manier te werken, is de kans op een goed resultaat veel groter. Dit creëert duidelijkheid, wie wat en wanneer doet. Denk hierbij aan het aannemen van een klant, doorlopen van de werkorder of het aanbieden van meerwerk.
Specialiseer
Doe je een bepaalde handeling vaker dan “bouw je specialisatie op” wat resulteert in handigheid en snelheid. Iets hoeft niet over of in 2 keer. Met deze specialisatie kun je ook collega’s helpen. Hierdoor heeft ieder tijd voor zijn deel van het proces.
Succesvol veranderen
Begin bij het bespreken bovenstaande punten binnen het team wie hier verantwoordelijk voor is. De beste verander ideeën komen vaak van hen. De moeilijkheid is om deze verandering in gang te zetten en vast te houden.
Roseboom Consultancy kan u hierbij helpen. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden voor uw bedrijf door te nemen.